F19 – svensk flygflottilj i Finland
När Finland anfölls av Sovjetunionen 1939 bistod Sverige sin östra granne med både ett antal stridsflygplan och ett frivilligt flygförband – F 19. Flottiljen kom att operera i norra Finland med fem B 4 Hawker Hart och tolv J 8 Gloster Gladiator, fördelade på en bomb- och en jaktdivision. Här visar vi ett antal foton ur Flygvapenmuseums samlingar.
F19 utgick från Veitsiluoto
Den svenska flottiljen F 19 hade sin huvudbas i Veitsiluoto, nära Kemi. Dessutom opererade flottiljen från ytterligare fem framskjutna baser (orange).
Till vänster: Klädda i varma flygdräkter poserar Thure Hansson och Matti Sundsten – som tjänstgör som flygskyttar på B 4 Hawker Hart – framför ett Gloster Gladiator plan.
Bensinfat som barlast
I den hårda vinterblåsten riskerade flygplanen att välta om de inte förankrades. Här binder två flygmekaniker fast ett bensinfat vid ett Waco ZQC-6 passagerarplan. Dessa plan rymde fyra eller fem passagerare.
Hämnare i luften
B 4 Hawker Hart var ett brittiskt, dubbeldäckat störtbombplan som F 19 hade med sig fem stycken av till Finland. I Storbritannien ansågs planet vara föråldrat redan vid andra världskrigets utbrott. Detta plan har beteckningen blå M och »Hämnaren» som står skrivet över flygplanskroppen.
Flygplansvärn
En Gloster Gladiator gul L har gömts i ett flygplansvärn medan fyra man ur markpersonalen utför nödvändigt underhåll.
I högsta beredskap
Tre jaktflygare från F 19 fördriver tiden mellan flygningar framför en husvägg. Från vänster: Roland Martin, Ian Iacobi och Martin Wennerström.
Satana perkele!
Två flygskyttar, Thure Hansson och Matti Sundsten, framför ett Gloster Gladiator plan märkt med djävulsfiguren Sammy och texten »satana perkele».
Kall klargörning
Gloster Gladiator planet gul G har just tankats vid F 19 basen i Uleåborg och kälken med flygbränsle släpas tillbaka till depån. Planet servas av sex flygmekaniker.
Radiospaning
Två soldater sitter inne i stugvärmen och avlyssnar sovjetisk radiotrafik.
Få upp värmen
Gloster Gladiator gul K varmkörs före start. I cockpit sitter piloten Åke Söderberg. De svenska planen var märkta med finska flygvapnets symbol, ett ljusblått hakkors. Det infördes redan 1918, ett par år innan nazistiska NSDAP i Tyskland började använda hakkorset som sin symbol.