Ytterligare tre Flakturm i Berlin
Även om luftvärnstornet vid Zoo har blivit det mest berömda i historieböckerna, var det långt ifrån ensamt. Efter att tornet stod klart i april 1941 byggdes ytterligare två luftvärnstorn (det vill säga stridstorn plus eldledningstorn) i två andra allmänna parker i Berlin, nämligen Flakturm II i Friedrichshain (färdigt i oktober 1941) och Flakturm III i Humboldthain (färdigt i april 1942).
Ett fjärde hade planerats, men det placerades istället i stadsdelen St Pauli i Hamburg (klart i oktober 1942) och det kom att spela en viktig roll under de förödande brittiska bombräderna mot Hamburg 1943.
De fyra första luftvärnstornen i Berlin och Hamburg var av samma konstruktion. Längre fram under kriget tillkom ytterligare fyra luftvärnstorn, varav ett i Hamburg och tre i Wien, som hade annorlunda utförande och dimensioner, men som fyllde samma funktion.
Ännu fler torn var på planeringsstadiet i Berlin, Hamburg, Wien, Bremen och München, men de hann aldrig förverkligas.
Skulle stoppa bombplan
De tre tornen i Berlin, som var placerade i en triangel runt stadskärnan, var kronan på verket
i huvudstadens luftförsvar. Det var meningen att de skulle hindra fiendens bombplan från att slå till mot Berlins historiska och administrativa centrum.
Luftförsvaret var ett både kraftfullt och sofistikerat system med flygvarningssystem, sirener, skyddsrum, luftskyddspolis, spärrballonger, kamouflagenät, rökgeneratorer och några divisioner dag- och nattjaktsplan som stod i beredskap på baser utanför staden.
Ryggraden utgjordes dock av de hundratals luftvärnskanonerna och de dussintals strålkastarna i 1. luftvärnsdivisionen. Antalet kanoner och strålkastare varierade över tiden, men 1941 handlade det om 29 luftvärnsbatterier med de berömda 8,8 cm-kanonerna och 14 batterier med kanoner av mindre kaliber, samt elva strålkastarbatterier.
Kanoner och strålkastare hade grupperats i parker, på öppna platser och hustak över hela staden, men de allra flesta stod i förorterna i norr och nordväst. Inga luftvärnskanoner fanns i öster, eftersom det inte var en inflygningsväg för allierade bombplan.