Efter ett hektiskt arbete var de tre första patrullerna klara i Long Range Patrol Unit – mer känd som den legendariska Long Range Desert Group.
Män var rekryterade, bilar och utrustning anskaffade och anpassade till öknens speciella förhållanden. Två depåer hade upprättats, den ena vid Ain Dalla nära den planerade överfarten av Stora sandsjön, den andra vid oasen Siwa. Där kunde patrullerna fylla på bensin och vatten för det stora språnget in i Libyens öknar.
Patrullerna skulle träna för kommande uppgifter, samla in data om terrängen och upprätta ytterligare depåer med bensin, livsmedel och vatten längs gränsen till Libyen. Därefter ta sig in i Libyen bakvägen och rekognosera i olika riktningar kring oasen Kufra samt plundra och förstöra fientliga förråd och installationer vid bergsmassivet Uweinat vid gränsen till Sudan.
Förstörde italienska nödflygfält
På morgonen den 5 september 1940 avgick W-patrullen mot Ain Dalla vid gränsen mot Stora sandsjön. Elva dagar senare kom patrullen fram till vägen mellan oaserna Jalo och Kufra utan ovälkommen uppmärksamhet från den italienska armén. Vägen var nyligen trafikerad och av sandens hjulspår gick det att uppskatta både riktning och frekvens på fiendens trafik.
Här drabbades patrullen av ökenvinden ghibli; den sand som den sydliga vinden förde med sig prickade huden som nålar och det blev svårt att äta, men framför allt blev det mycket varmt, närmare 50 grader.
Samma dag nådde patrullen fiendens nödflygfält 4 längs flygleden till oasen Jalo. Där förstörde man bensinpumparna, bränsleförrådet och vindindikatorn. Patrullen fortsatte att följa spåret till nödflygfält 3, där omkring 500 liter flygbränsle sattes i brand tillsammans med ett skjul. Fortfarande inga italienare i sikte.