Hallå där Tor Johnsson...

...medlem i den flyghistoriska intresseföreningen Tullingegruppen, som just nu håller på att restaurera en jaktflygbåt Macchi M.7 från Flygvapenmuseum. Berätta om planet!

Hallå där Tor Johnsson...

– Det är en dubbeldäckad ensitsig flygbåt som köptes in av det svenska försvaret från Italien efter första världskriget. På den tiden var den här typen av plan högaktuella och de användes för att anfalla och skjuta ner fientliga spaningsplan. Idag är de tämligen utdöda.

Hur omfattande restaurering handlar det om?

– Det handlar om en återställning till bruksskick, som vi säger. Vi lagar och tillverkar nya delar där det behövs. Sedan ska vi sätta in en helt ny motor – tidigare har det bara funnits en träatrapp. Vi har lyckats köpa in en originalmotor från Italien: en 250 hästkrafters Isotta Fraschini.

Hur ser tidsplanen ut?

– Vi har hållit på i tre år nu och det kommer nog att ta några år till! Vi är ett gäng flyg- och teknikintresserade gubbar som träffas varje onsdag och jobbar. Några av oss har varit igång sedan 1970-talet.

Kommer planet att bli flygdugligt?

– Nej, då skulle vi behöva jobba på ett helt annat sätt, till exempel limma om alla fogar. När vi är klara ska det ställas ut på Flygvapenmuseum i Linköping. Vi i Tullingegruppen har fixat flera av de plan som går att se där idag, bland annat skolflygplanet SK-5 och det tunga sjöflygplanet Thulin G.

Hämtad ur Nyhetsfronten

Vid Bergs slussar.
macchi2
Läs också:
Stridsflyg

Efter flera års renoveringsarbete invigs flybåten Flygfisken, som förvärvades till de svenska flygstridskrafterna för hundra år sedan.

Stridsflyg

Bilderna på B-52 som släpper bomber i våg efter våg över ett skövlat land blev en symbol för Vietnamkriget. Det jätte­lika bombplanet har varit en tro­tjänare för USA i mer än fem decennier – och det är fortfarande i tjänst.

Stridsflyg

På 1950-talet tillverkade Saab över 600 J29:or. Planet var toppmodernt och det svenska flyg­vapnet slog världen med häpnad. Men nästan hundra piloter omkom under tester och övningar. Ulf Björkman, som själv under många år spakat ”Flygande tunnan”, berättar här historien om Saabs enda stridsflyg som använts i krig.