Drömmen om monstervagnen
Under världskrigen levde drömmen om en superstridsvagn som oskadd skulle bryta igenom fiendens linjer. Dessa rullande bunkrar hade mycket gemensamt – de var dyra, de var resursslukande och de lämnade sällan ritbordet.
Den brittiske kommendörkaptenen Hetherington, som ansvarade för tillverkning och fältprov av pansarbilar, föreslog våren 1915 att man skulle konstruera »ett gigantiskt terränggående fordon med hjul av så stor diameter och utrustad med så stor framdrivningskraft att det kunde förflytta sig utan problem över alla hinder utom de största. Det skulle vara pansrat mot fientlig eld och utrustat med en tolvtums kanon».
Denna gigantiska maskin skulle, tänkte sig Hetherington, röra sig fritt bakom fiendens linjer, förstöra skyttegravar och artilleriförband och slita bort rälsen för järnvägarna. Förslaget utvecklades och fanns i flera versioner. En fullskalig trämodell byggdes, men sedan var det stopp.
Den dröm som Hetherington gav uttryck för – en näst intill opåverkbar maskin som tar sig fram överallt och sprider skräck bland fienden – definierar på ett utmärkt sätt en genombrottsstridsvagn. Den kan ses som en mycket tung infanteristridsvagn med uppgift att hjälpa slagfältets drottning, infanteriet, att bryta igenom väl befästa fientliga linjer och i grunden slå motståndaren.
A7V på 30 ton
Riktigt tunga stridsvagnar i form av genombrottsstridsvagnar såg dagens ljus under första världskriget. För sin tid var de brittiska stridsvagnarna på runt 28 ton, den franska Saint-Chamond på 23 ton och den tyska A7V på 30 ton att betrakta som mycket tunga stridsvagnar.
Man låg i det möjligas framkant vad gäller att kombinera pansarskydd, beväpning, framkomlighet och rörlighet. Prioriteringen var på de tre förstnämnda områdena och hastigheten behövde inte vara högre än infanteriets. Andra lättare stridsvagnar med högre hastighet men klenare beväpning och pansarskydd togs också fram.
Ännu tyngre stridsvagnar fanns på ritbordet, eller till och med som prototyper. Flera projekt avbröts av olika skäl under kriget eller genomfördes men hann aldrig komma i produktion och strid innan vapnen tystnade hösten 1918.
Fransmännen arbetade på sin Char FCM 2C på nästan 70 ton, britterna hade sin Flying Elephant på drygt 90 ton och Tyskland sin K-Wagen på 135 ton. Som en jämförelse så väger en modern Leopard stridsvagn drygt 60 ton.