Det första helikopterkriget

Koreakriget blev helikopterns genombrott som krigsmaskin. USA hade satt in helikoptrar i mindre utsträckning under 1930-talet och andra världskriget. Men man började använda dem på allvar på 1950-talet. Att de var sårbara och svårflugna spelade ingen roll – de blev mycket framgångsrika i det bergiga landet.

amerikanska-marinkarssoldater

© Defense Department/ Photoquest/Getty

Ängel evakuerade sårade

Amerikanska marinkårssoldater och koreaner lyfter in en man som har sårats i en flygkrasch i en Bell TH-13L för evakuering någonstans i Korea 1952. Bellhelikoptern användes i flera versioner under kriget och blev mycket uppskattad just för sin roll som sjuktransport. Dess insatser förärade den med smeknamnet »barmhärtighetsängeln».

Sikorsky H-19

Sikorsky H-19

© Nara

Trupptransport

Sikorsky H-19 var med sin slutna kupé amerikanska krigsmaktens första egentliga transporthelikopter. Den rymde åtta fullt utrustade amerikanska soldater eller drygt tio koreanska dito. På fotot debarkerar spaningssoldater ur 1. marinkårsdivisionen på kulle 812 den 20 september 1951 i ett av de allra första skarpa trupptransportuppdragen under kriget.

marinkarens-livlina

Sikorsky HRS-2 under operation Haylift II i slutet av februari 1953.

© NARA

Marinkårens livlina

Marinkårssoldater hakar fast en last under en Sikorsky HRS-2 under operation Haylift II i slutet av februari 1953. Några månader tidigare hade en skvadron Sikorsky-helikoptrar luftförsörjt ett helt regemente infanterister i fem dagar under operation Haylift I. I den andra Haylift-operationen flög samma skvadron in 730 ton försörjning på fem dagar, nog för två hela marinkårsregementen i frontlinjen.

Marilyn Monroe vinkar glatt med ena benet käckt hängande ur rutan på en Sikorsky H-19

Marilyn Monroe vinkar glatt med ena benet käckt hängande ur rutan på en Sikorsky H-19

© Bettmann/Getty

Underhåll och underhållning

Superstjärnan Marilyn Monroe vinkar glatt med ena benet käckt hängande ur rutan på en Sikorsky H-19. Det är i början av 1954 och hon ska strax uppträda för 13 000 tjutande och visslande marinkårssoldater som ingår i de amerikanska förband som är kvar i Korea efter vapenstilleståndet som ingicks sommaren 1953.

bell-h-13-sioux

© Trondheim byarkiv

Känd från tv

Bell H-13 Sioux har kommit att bli Koreakrigets mest ikoniska helikopter tack vare filmen och teveserien MAS*H. På bilden skrattar den norske kirurgen Inger Schulstad, tillhörande det norska fältsjukhuset i Korea från cockpiten på en Bell-helikopter med namnet Texas gal, eller »Texastjejen», år 1952.

sikorsky-ho3s-1

© Corbis/Getty

Fredsförhandlare till Kaesong

En konvoj med Sikorsky HO3S-1 den 10 juli 1951 på väg till Kaesong, en gränsstad mellan nuvarande Syd- och Nordkorea. Bilden illustrerar ännu ett användningsområde: transport av viktiga personer. De bär med sig fredsförhandlare från Förenta nationerna, som ska inleda fredssamtal. Två år senare skrevs ett avtal under, eldupphör inleddes, och den demilitariserade zonen mellan länderna upprättades.

sikorsky-hrs-2-korea

© Nara

Eskorthangarfartyg

Sikorsky HRS-2, marinkårens variant av H-19-modellen, kunde bära drygt 900 kilo last i en sele från en krok i buken, något som visade sig vara oerhört användbart i det bergiga Korea. På fotot har en helikopter just lyft från eskorthangarfartyget USS Sicily med last till 7. marinkårsdivisionen under en övning i september 1952.

sikorsky-ho3s

© NARA

Redo för start

En Sikorsky modell HO3S-1 tillhörande amerikanska flottan lyfter från slagskeppet USS New Jerseys akterdäck den 14 april 1953. Den höjda gröna flaggan signalerar till piloten att han har starttillstånd. Räddningsmanskap i gula hjälmar är redo med brandslangar ifall något skulle gå fel.

Publicerad i Militär Historia 9/2020